Dit zijn de belangrijkste marketingtrends van 2024

Teamfoto

Rob van Bakel

Online Marketing Teamlead

Let's meet

In 2024 maakt het bekende plaats voor een frisse wind. ‘AI’ is niet langer slechts een kreet om indruk te maken: je moet er écht mee aan de slag. Voice- en visual search nemen langzaam het zoekgedrag van consumenten over en je advertentiebudget gaat op de schop. Nieuwsgierig naar welke online marketingtrends je dit jaar slim moet toepassen? Vergeet lange rapporten; hier zijn kort de 5 belangrijkste online marketingtrends van 2024.

De 5 online marketingtrends van 2024

      1.      AI: het buzzword voorbij

      2.      Privacy & dataverzameling: belangrijker dan ooit

      3.      Micro-plannen: reageer snel én doelgericht  

      4.      Budgetbeheer: slimmer en effectiever omgaan met je marketingbudget

      5.      TikTok, Instagram & ChatGPT: de nieuwe manier van zoeken

Text image

1. AI: het buzzword voorbij

AI heeft zich pijlsnel ontwikkeld. Tegen 2027 zal zo’n 90 procent van alle marketingcampagnes door AI beïnvloed zijn. Dit jaar gaat AI alweer een stapje verder dan alleen het maken van content, visuals, strategieën en ‘domme’ chatbots. Zo creëer je met AI nu slimme chatbots die klanten door en door kent en ze herinnert aan hun favoriete producten, precies op het juiste moment. Of je gebruikt AI voor het analyseren van koopgedrag en de inzet van gepersonaliseerde aanbiedingen.

Hoewel we enthousiast zijn over de mogelijkheden van AI, blijven we ook kritisch. Mensen ergeren zich soms aan AI-gestuurde content. En zoekmachines zoals Google herkennen kunstmatige content steeds beter. Gebruik AI dus vooral als inspiratiebron en startpunt, maar niet als vervanging van je eigen kennis en creativiteit. Het zelf finetunen van content maakt nog steeds het verschil.

2. Privacy en data-verzameling: belangrijker dan ooit

Google Chrome stopt net als Firefox en Safari met third-party cookies. Zonder deze cookies wordt het moeilijker om advertenties te targeten en gebruikersgedrag te analyseren. Marketeers moeten dus nieuwe manieren vinden om te adverteren, gebaseerd op gedragsvoorspellingen en -patronen. Dit betekent dieper graven in data-analyse zonder te leunen op third-party cookies.

Gelukkig kun je je doelgroep effectief bereiken met behulp van marketing automation. Met server-side tracking en tagging verzamel je eenvoudig de benodigde gegevens. Ook kun je Customer Data Platforms (zoals Squeezely) gebruiken om een compleet 360-graden klantprofiel op te bouwen. Door slimmer met data om te gaan verbeter je advertentieprestaties én garandeer je de privacy.

3. Micro-plannen: reageer snel én slim

In 2024 combineren we de kracht van langetermijnplanning met de mogelijkheid om snel op nieuwe situaties te reageren. Dat doen we met micro-plannen. Een duidelijke langetermijnvisie is belangrijk, maar snel en doeltreffend inspelen op marktveranderingen is net zo belangrijk. Dus zorg dat je jouw strategie continu kunt aanvullen met micro-plannen die aansluiten bij de laatste trends, klantfeedback en/of veranderende budgetten. Focus op je langetermijndoel, blijf flexibel in hoe je deze doelen bereikt en wacht vooral niet op al te uitgebreide analyses.

4. Budgetbeheer: slimmer en effectiever omgaan met je marketingbudget

De tijd dat je zomaar een advertentie op een social kanaal kon plaatsen, is definitief voorbij. Advertentiekosten schieten omhoog en de aandacht van mensen vermindert door een overkill aan aanbod. Daarom is het belangrijk om doordacht om te gaan met je marketingbudget. Investeer in kwalitatieve content, een gebruiksvriendelijke website en ga aan de slag met marketing automation tools als HubSpot.

Zorg daarbij dat alle stappen in de customer journey naadloos op elkaar aansluiten. Behavior Design kan je daarbij helpen. Volg je bezoekers en houd alles in de gaten totdat conversie dichtbij is. Haakt iemand af voordat er op de bestelknop is gedrukt? Of laat een bezoeker het gevulde winkelmandje middenin het gangpad staan? Ontdek waarom dat is en pak het aan.

Text image

5. TikTok, Instagram & ChatGPT: de nieuwe manier van zoeken

Door de komst van TikTok, Instagram, ChatGPT en Bard is de manier van zoeken drastisch veranderd. Voice- en visual search nemen een vlucht. Lekkere recepten of het laatste nieuws? Google is niet langer het enige kanaal om het te vinden. Zet dus niet alleen in op de standaard zoekadvertenties, maar maak slim gebruik van bijvoorbeeld videoadvertenties (in portretformaat!). Bedrijven die hun online content afstemmen op deze nieuwe zoekmethoden, vergroten automatisch hun zichtbaarheid en betrokkenheid.

Voice- en visual search krijgt met behulp van AI ook een nieuwe impuls. Als iemand vraagt: ‘Waar kan ik de beste pizza in de buurt vinden?’ wil je dat jouw restaurant bovenaan de resultaten staat (mits je pizza verkoopt natuurlijk). AI zorgt bovendien dat visual search het soms helemaal wint van traditionele zoekopdrachten. Je gebruikt foto's of screenshots als startpunt voor je zoektocht. Platforms als Google Lens, Bing, Pinterest Lens en Snapchat Camera Search lopen hierin voorop.

Digitale marketingtrends van 2024: wrap-up

De online marketingtrends van 2024: AI is je sidekick, dataverzameling je troefkaart en slim budgetteren je statement. Wil jij een succesvol marketingplan in 2024? Geen zorgen, onze specialisten verfijnen je strategie en positioneren jouw merk voor maximale impact.

  • AI helpt met klantbinding, maar vereist eigen inbreng en authenticiteit. 
  • Blijf alert op privacy en dataverzameling, vooral door het einde van third-party cookies.

  • Wendbare campagnes met micro-aanpassingen zijn belangrijker dan ooit.

  • Ga voor effectieve budgetbesteding en investeer in kwaliteit.

  • Zorg dat je content aansluit bij steeds veranderend zoekgedrag.

Cases

LET’S MEET.

Gewoon eens babbelen over jouw vraagstuk of nieuwsgierig wat wij kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen één werkdag terug voor het maken van een vrijblijvende kennismaking.