Server-side tagging: de blijvende oplossing in een veranderend cookie-landschap

Veel bedrijven waren al bezig met de voorbereidingen voor een toekomst zonder third-party cookies. Maar Google heeft voor opschudding gezorgd in de marketingwereld. Door een onverwachte beleidswijziging blijven third-party cookies toch wel beschikbaar in Chrome. Toch betekent dit niet dat je Server Side Tagging kunt negeren. Sterker nog, het wordt juist nóg belangrijker om je data nauwkeurig en veilig te beheren. Wij vertellen je meer!

 

Vyshnavi Bisani Z8kriat L Fd a Unsplash

 

First things first: third-party cookies

Third-party cookies worden door een andere partij (bijv. Google of Facebook) op de browser van de gebruiker geplaatst. Als website-eigenaar heb je geen controle over de data die deze derde partij verzamelt en wat ermee gebeurt. Jij maakt dus gebruik van de data waar de derde partij eigenaar van is. Om de privacy van de gebruiker te beschermen, blokkeren Safari en Firefox deze cookies grotendeels al.

Google Chrome zal third-party cookies niet standaard blokkeren, maar introduceert wel een nieuwe functie in de browser. Gebruikers kunnen hierdoor bewust hun browserinstellingen beheren. Ze kunnen deze gegevens ook op elk moment aanpassen. Dit geeft meer controle over hun persoonlijke data.

Gelukkig mag je als website-eigenaar altijd first-party cookies plaatsen. Deze cookies sturen data van jouw website naar jouw eigen server, op jouw eigen domein. En hier komt server-side tagging om de hoek kijken.

 

Wat is server-side tagging en hoe werkt het? 

Bij server-side tagging worden de scripts via je eigen domein naar je eigen server gestuurd, in plaats van via de browser. Vanuit je server maak je dan koppelingen met verschillende kanalen. Dit betekent dat je zelf beheerder bent van de data en zelf bepaalt welke informatie je met wie deelt. Met meer controle en een betere privacy als gevolg. 

 

Server Side Tagging

 

Wat heb je nodig voor het integreren van server-side tagging?

Voor het implementeren van server-side tagging heb je het volgende nodig: 

  • Google Cloud of een server op je eigen domein
  • Toegang tot de DNS-file
  • Google Tag Manager servercontainer
  • Technische expertise


Het beheer van de Google Tag Manager-containers en het meten in advertentiekanalen wordt er bij server-side tagging niet makkelijker op. Gelukkig draaien de meeste van onze klanten al op server-side tagging. Wij weten dus precies wat we doen.

 

De voordelen van server-side tagging

Server-side tagging heeft verschillende grote voordelen:

  1. Borging van privacy
    Dit is de allerbelangrijkste. Doordat de data via jouw server loopt, bepaal je zelf welke data gedeeld wordt en welke niet. Hierdoor wordt de privacy van de bezoeker veel beter gewaarborgd.
  2. Nauwkeurige data
    Ondanks dat Google Chrome third-party cookies niet standaard gaat blokkeren, mis je nog altijd een groot deel van de data van gebruikers van browsers zoals Firefox en Safari. En ook van Chrome-gebruikers die ervoor kiezen deze cookies uit te schakelen. Met server-side tagging vul je dit data-gat op door data direct via je eigen server te verzamelen. Dit levert je nauwkeurigere data op, wat essentieel is voor het optimaliseren van je campagnes
  3. Snellere website
    Bij client-side tagging meet je door middel van vele stukjes JavaScript in de browser. Dat maakt je website trager. Bij server-side tagging verloopt dit proces via de server. Je raadt het al: hierdoor wordt je website sneller. Dat is niet alleen beter voor de gebruikerservaring, maar ook voor de SEO-score van je website.

Getty Images 1921110478

 

Veelgehoorde aannames van server-side tagging

Met server-side tagging hoeven we geen toestemming voor cookies meer te vragen: onjuist. 
Ook bij het gebruik van server-side tagging moet je nog steeds toestemming vragen aan je websitegebruikers. Voor bijvoorbeeld marketingdoeleinden moeten je gebruikers nog steeds toestemming geven. Server-side tagging is dus geen trucje om stiekem meer van de gebruiker te meten.

Server-side tagging is duur door het Google Cloud-abonnement: juist. 
Een Google Cloud-abonnement is duur. Naarmate je meer gebruikers en events meet, loopt de prijs op. Gelukkig kunnen wij ook een server voor je inrichten. Dat is goedkoper dan Google Cloud én de prijs loopt niet op.

Na het nieuws over Google Chrome is server-side tagging niet meer relevant: onjuist. 
Doordat vrijwel alle andere browsers third-party cookies wel blokkeren, mis je nog steeds veel data. Daarnaast waarborg je met server-side tagging veel beter de privacy van je gebruikers én wordt je website sneller.

Hoewel Google Chrome third-party cookies voorlopig blijft toestaan, blokkeert vrijwel elke andere browser deze wel. Dat betekent dat je nog steeds waardevolle data misloopt. Bovendien biedt server-side tagging je de mogelijkheid om de privacy van je gebruikers beter te waarborgen. Ook maak je je website sneller. Kortom, server-side tagging blijft essentieel voor een solide datastrategie.

Dus, geen reden voor paniek. Wij kunnen je helpen bij de inrichting van server-side tagging en gaan graag met je in gesprek. Komt goed! 

Get in touch

LET’S MEET.

Gewoon eens babbelen over jouw vraagstuk of nieuwsgierig wat wij kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen één werkdag terug voor het maken van een vrijblijvende kennismaking.