• Home
  • blog
  • behavior-design-gedrag-beinvloeden

Beïnvloed het gedrag van je online bezoekers met Behavior Design

Behavior Design, letterlijk vertaald naar gedragsontwerp, richt zich op het creëren van gewenst gedrag. Waar traditionele conversieoptimalisatie zich richt op oppervlakkige aanpassingen, zoals de kleur van een call-to-action button of de lay-out van een pagina, gaat Behavior Design veel dieper. Het maakt gebruik van wetenschappelijk onderbouwde principes om het gedrag van websitebezoekers richting conversies te sturen. Niets wordt hierbij aan het toeval overgelaten. 

In een marketinglandschap waar adverteren steeds duurder wordt, is het belangrijk om het maximale uit elke euro te halen. Analyseer je landingspagina’s daarom kritisch en optimaliseer ze tot in de puntjes. En het hoeven niet eens grote optimalisaties te zijn. Zelfs kleine aanpassingen kunnen positieve effecten hebben. Een lichte stijging in je conversieratio kan jaarlijks miljoenen extra omzet opleveren, afhankelijk van je huidige omzet.

Ontdek hoe wetenschappelijk bewezen gedragsprincipes jouw conversieratio kunnen verhogen en lees meer over onze aanpak.

Daniel Kahneman En Robert Cialdini


Wetenschappelijk bewezen psychologische principes

Bij Blue Dragon combineren we verschillende gedragsmodellen en principes om het gedrag van websitebezoekers te sturen. Hieronder leggen we ze uit.

Theorie van Daniel Kahneman 

Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman, auteur van het bekende boek ‘Thinking, Fast and Slow’, ontdekte dat veel keuzes onbewust en automatisch worden gemaakt. Dit gebeurt vaak vanuit ons ‘oerbrein’ (systeem 1) in plaats van met ons bewuste brein (systeem 2). Keuzes zijn niet altijd weloverwogen en regelmatig gebaseerd op vooroordelen, zoals: 

  • Dure producten zullen wel beter zijn dan goedkope producten.
  • Iets dat populair is, is beter dan iets dat minder populair is.
  • De middelste keuze is veiliger dan de linker- of rechterkeuze.
  • Schaarse items zijn waardevoller en moeten snel gekocht worden.
  • Enzovoorts.

Overtuigingsprincipes van Robert Cialdini 

De overtuigingsprincipes van Robert Cialdini zijn wereldwijd bekend en zie je dan ook vaak terug. Jarenlange studies vormden de basis voor deze 7 beïnvloedingsprincipes, die Cialdini in zijn boek ‘Influence: The Power of Persuasion’ uitgebreid beschrijft. 

Kort samengevat zijn dit de 7 principes van Cialdini: 

  • Wederkerigheid: als je iets krijgt, ben je geneigd daar iets voor terug te doen.
  • Consistentie: we zijn geneigd consistent te handelen naar ons eerdere gedrag.
  • Sociaal bewijs: we vertrouwen en volgen het gedrag van anderen.
  • Sympathie: we zijn eerder geneigd ‘ja’ te zeggen tegen mensen/instanties die we leuk vinden.
  • Autoriteit: we vertrouwen meer op mensen met een bepaalde status, kennisniveau en/of onderscheiding.
  • Schaarste: we schatten iets meer op waarde als er slechts een beperkte hoeveelheid van beschikbaar is.
  • Eenheid: we laten ons sneller overtuigen door mensen/instanties waarmee we iets gemeen hebben.

Behavior Design B Mat Model


Theorie van BJ Fogg 

In zijn Fogg Behavior Model stelt gedragswetenschapper BJ Fogg dat gedrag alleen plaatsvindt als je voldoende gemotiveerd bent (‘motivatie’), het makkelijk genoeg is om te doen (‘bekwaamheid’) én je op het juiste moment wordt aangespoord om het uit te voeren (‘trigger’). 

Kahneman x Cialdini x Fogg = magic!

Door deze drie gedragstheorieën te combineren, creëren we een krachtige werkwijze om het online gedrag van bezoekers te beïnvloeden. We maken keuzes zo eenvoudig mogelijk door in te spelen op het automatische oerbrein (systeem 1) dat de meeste keuzes onbewust en snel maakt. Tegelijkertijd verhogen we de motivatie van bezoekers met de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini. Samen vormen deze theorieën een ongekend succesvolle methode om het gedrag van je bezoekers te sturen.

Expert Review: gericht optimaliseren

Bij een Expert Review kijken onze gecertificeerde Behavior Design-specialisten op verschillende manieren naar je website. Soms is een volledig redesign nodig, maar vaak volstaan kleine aanpassingen om grote resultaten te behalen. Het kan voldoende zijn om innovaties voor te stellen op bestaande pagina’s of elementen met toegepaste gedragsprincipes toe te voegen. Uiteraard wordt alles A/B getest.

Met een uitgebreide Expert Review analyseren we alle stappen die noodzakelijk zijn om het gewenst gedrag te realiseren. Vervolgens optimaliseren we deze door ‘motivation’, ‘prompts’ en ‘ability’ te verbeteren. We laten niets aan het toeval over. Een goed voorbeeld is hoe we bij Heylen Vastgoed het aantal waardebepalingen met 145% hebben laten stijgen door enkel de belangrijkste conversiepagina te optimaliseren. 

De sleutel achter een succesvolle A/B test 

De doelgroep bepaalt uiteindelijk wat werkt. Daarom laten we de data altijd beslissen. Zo weten we precies wat tot maximaal resultaat leidt. De sleutel naar succes ligt dan ook niet in oppervlakkige aanpassingen, maar in het gericht toepassen van de principes. We weten vooraf wat we willen testen en passen deze wetenschappelijk bewezen theorieën toe om de beste resultaten te behalen. Meten = weten. 

Image 16


Strategisch overwogen toepassing

Behavior Design is meer dan alleen slimme trucjes toepassen. Ieder element op de pagina is weloverwogen en afgestemd op de informatiebehoeften van de doelgroep. Samen zoeken we naar de belangrijkste drijfveren van de doelgroep en maken van elke landingspagina een conversiekanon. Want daar doen we het uiteindelijk voor, toch?

Met de strategische inzet van Behavior Design behaal je merkbare resultaten. Ben je ook benieuwd wat onze specialisten kunnen betekenen voor jouw website? Neem contact met ons op voor een Expert Review!

Get in touch

LET’S MEET.

Gewoon eens babbelen over jouw vraagstuk of nieuwsgierig wat wij kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen één werkdag terug voor het maken van een vrijblijvende kennismaking.