AI kan ons werk interessanter, creatiever en uitdagender maken, maar ons bovenal ook een hoop tijd besparen. Toch zijn we niet alleen maar enthousiast. Er zitten namelijk ook nadelen aan het gebruik van artificial intelligence (AI) in marketing. In deze blog lees je er meer over en vertellen we waar je rekening mee moet houden.
Waar moet je rekening mee houden?
- Vervuilde en bevooroordeelde data
- Dertien-in-een-dozijn content
- Lage tekst- en beeldkwaliteit
- AI-bulkcontent: Google not happy
- Auteursrecht en privacy
Eén van de grootste uitdagingen van AI is de kwaliteit van de gebruikte data. De gebruikte datasets zijn regelmatig vervuild of onvolledig, waardoor resultaten onnauwkeurig worden. Niet wat je wilt. Dit probleem zien we vooral bij AI-systemen zoals ChatGPT, die soms met verouderde informatie werken. Zo is de database die ChatGPT gebruikt up-to-date tot en met 2021. Dit zorgt soms voor vervuilde (lees: foute) informatie. ChatGPT-4 en het laatste model ChatGPT-4o proberen dit te compenseren door informatie te genereren op basis van data van het internet. Deze geavanceerde modellen zijn beschikbaar voor gebruikers van ChatGPT Plus, een betaalde abonnementsservice van OpenAI.
Naast vervuilde data, kan AI vooroordelen versterken die in de data zitten waarmee het getraind is. Als deze inputdata vooringenomen is, kan dit leiden tot AI-beslissingen die discriminerend zijn op basis van geslacht, ras, leeftijd of andere factoren.
Typische ‘ChatGPT-teksten’ worden steeds vaker herkend en kunnen zelfs irritatie opwekken bij je lezer. AI-tools missen namelijk de emotionele intelligentie van een mens, waardoor de content diepte, emotie en creatieve inzichten mist. En out-of-the-box denken? Ho maar. AI-modellen zijn getraind op bestaande datasets en produceren dus content die neigt naar de gemiddelde smaak en stijlen van diezelfde datasets. Ze kunnen dus niet buiten deze beschikbare informatie ‘denken’.
Voor merken is tekst één van de manieren om je bedrijfswaarden en USP’s te uiten. Ook is het belangrijk een consistente tone of voice te hanteren. In AI-teksten gaan deze unieke kenmerken nog wel eens verloren. Zonde! Door gebruik te maken van de juiste, geavanceerde prompts kom je een heel eind, maar blijf kritisch op gegenereerde content en herschrijf stukken waar nodig.
Een voorbeeld van een veelgebruikte AI-ontwikkeling is de chatbot. Deze genereert antwoorden die inhoudelijk goed in elkaar steken, maar generiek aanvoelen. Je deelt dan precies de juiste informatie, maar je raakt je doelgroep niet. Het gebruik van AI voor je contentcreatie en je klantenservice kan zo een averechts effect hebben.
Opletten dus. Lees hoe wij contentmarketing voor je bedrijf kunnen inzetten.
AI is hartstikke handig om snel wat werk te kunnen doen, maar het maakt niet altijd de beste keuzes. We zien regelmatig spelfouten en grammaticale fouten in teksten. Aiii! Deze fouten hebben te maken met de data waarmee AI leert, maar ook met de complexiteit van onze taal. Zo zijn ironie en humor soms moeilijk te begrijpen voor AI.
Sommige AI-tools genereren hyperrealistische afbeeldingen van situaties die nooit hebben plaatsgevonden of van dingen die niet bestaan. Zo kun je AI ook gebruiken om afbeeldingen voor je bedrijf te creëren. Let hier wel mee op, want ook deze afbeeldingen bevatten nog weleens foutjes. Bovendien kan het leiden tot nepnieuws en verwarring binnen je doelgroep. Wees dus voorzichtig. Gebruik AI bijvoorbeeld voor een opzet van je design of afbeelding, maar voeg daar je eigen unieke kenmerken aan toe.
Lees ook onze blog over de marketingtrends van 2024.
ChatGPT combineert algoritmes, data en informatie om nieuwe en unieke teksten te genereren. Het hergebruikt geen grote tekstgedeeltes en vermijdt letterlijke kopieën van bestaande bronnen, waardoor het risico op duplicate content laag is.
Maar, overmatig veel content creëren en plaatsen op je website in korte tijd, kan door Google gezien worden als spam. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor de zichtbaarheid én vindbaarheid van je website. Google herkent de door AI gemaakte content steeds beter en geeft de voorkeur aan authentieke en relevante content. Dit betekent dat je niet zomaar bulkcontent op je website kan plaatsen, zonder het risico te lopen op een Google penalty. Focus dus op kwaliteit, in plaats van op kwantiteit.
AI haalt informatie uit diverse bronnen zoals websites en databases, wat vragen over herkomst en originaliteit oproept. Auteursrecht wordt zo een (juridisch) grijs gebied. Vermeld je bronnen daarom zorgvuldig en kopieer niet zomaar alles van ChatGPT.
Ook privacy is een aandachtspunt. Met artificial intelligence kunnen bedrijven een grote hoeveelheid persoonlijke data verwerken, wat de nodige risico’s met zich meebrengt. Om juridische problemen te voorkomen is het essentieel om gebruikersgegevens veilig te gebruiken en data vertrouwelijk te houden. Als organisatie is het dan ook belangrijk om je systemen goed te beveiligen tegen cyberaanvallen.
AI brengt dus absoluut nieuwe mogelijkheden, versterkt onze creativiteit en verbetert onze efficiëntie. Hoewel we de voordelen van AI omarmen, zijn er ook risico’s en nadelen waar je rekening mee moet houden. Denk aan vervuilde data, bias, generieke of onpersoonlijke content, lage kwaliteit, SEO-risico’s en privacyzorgen. Menselijk inzicht en de kennis van specialisten zijn onmisbaar. Echte innovatie en creativiteit komt uit het raakvlak tussen menselijke creativiteit, technologie en inhoudelijke kennis.
Onze specialisten gaan graag de uitdaging aan om de marketing van jouw organisatie met de allernieuwste technologieën te versterken!
Gewoon eens babbelen over jouw vraagstuk of nieuwsgierig wat wij kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen één werkdag terug voor het maken van een vrijblijvende kennismaking.