Hubspot & Inbound Marketing
Wat is Hubspot?
Heel kort door de bocht: Hubspot is een platform dat je helpt met groeien. Het is een platform waarop zowel marketing, sales en customer succes op een simpele en effectieve manier kunnen werken. Hubspot bestaat uit een aantal losse Hubs (yes, vandaar de naam) die naadloos op elkaar aansluiten en samen de hele customer journey bedienen.
- Het Hubspot CRM staat centraal (growth). Alle losse hubs komen hier samen, zodat iedereen werkt met dezelfde data.
- De Marketing Hub biedt je alle tools om bezoekers naar je website te trekken (attract) en ze te laten converteren.
- De Sales Hub helpt je sales team te verbinden met je leads (engage) en een duurzame relatie op te bouwen.
- De Service Hub is ontwikkeld om je customer success team te helpen met het zo goed mogelijk bedienen van je klanten (delight).

Wat is Inbound Marketing en wat heeft het met Hubspot te maken?
Wellicht heb je al wel eens van inbound marketing gehoord, maar wat betekend het precies? Leuk om te weten is dat Hubspot in 2005 de term Inbound Marketing zelf heeft gecreëerd en grootgemaakt. De insteek is dat de ouderwetse (outbound) marketing techniek niet meer effectief is in deze moderne internet tijd. Het grote verschil tussen inbound & outbound marketing is dat met inbound marketing potentiële klanten naar jou toe komen. Bij outbound marketing ben jij degene die potentiële klanten moet benaderen. Vaak ook nog met hele generieke boodschap of pitch.
De focus moet niet liggen op verkopen, maar op helpen en op het opbouwen van een langdurige, duurzame relatie met je doelgroep. In plaats van schreeuwen en met hagel schieten in de hoop dat de juiste mensen je bericht horen, behulpzame content aanbieden die echt meerwaarde toevoegt. Zonder direct iets terug te verwachten. Het doel van inbound marketing: de juiste doelgroep aantrekken en ze contact laten opnemen met jou in plaats van andersom.
Wat inbound marketing feitjes:
- Inbound leads kosten gemiddeld 61% minder dan outbound leads
- Goed uitgevoerde inbound marketing is 10x effectiever voor lead conversie dan outbound marketing
- Lead nurturing helpt bedrijven 50% meer sales-ready leads te genereren met 33% lagere kosten
- Content marketing is volgens 20% van de marketeers de meest effectieve inbound marketingtactiek

Wat is er allemaal mogelijk met Hubspot?
Wat niet? Nee grapje (soort van). Hubspot biedt enorm veel handvatten om sales, marketing en service teams effectiever en efficiënter te laten werken. Alle losse Hubspot features doorlopen geeft geen goed beeld van het grotere plaatje. Daarnaast kost het veel te veel tijd, waar jij met je drukke agenda waarschijnlijk helemaal geen zin in hebt. Vandaar dat we een selectie van 3 onmisbare Hubspot features eruit hebben gepikt om toe te lichten.
Lead scoring
Stel je voor: je kunt elke interactie die een lead met jou heeft koppelen aan een score, waardoor je precies weet hoe warm of koud je lead zijn. Voor je marketing en sales team zou dit, op zijn zachtst uitgedrukt, héél fijn zijn. Laat dit nou precies met Hubspot mogelijk zijn! Ken zowel positieve als negatieve punten toe aan acties, zoals het openen van een marketing email, het bezoeken van je website of het downloaden van een content offer. Bepaal zelf bij welke scores een lead marketing of sales qualified is en voilà.


Reports
Een van de grootste uitdagingen voor veel bedrijven is inzicht krijgen in de processen en resultaten van alle inspanningen. Wanneer alle afdelingen in hetzelfde systeem werken, ontstaat er een ‘single source of truth’ binnen je bedrijf; Hubspot. Hubspot biedt je de tools om op de resultaten van elke losse afdeling te rapporteren, maar ook om ze te combineren, waardoor je correlaties kunt gaan ontdekken. Hierdoor til je je optimalisatieproces naar heel nieuw niveau.
Workflows
Workflows zijn veruit de breedst inzetbare features van Hubspot en zijn meteen de kern van alle automation. De workflows werken aan de hand van het ‘if this, then that’-principe, waardoor het eenvoudig en overzichtelijk is om automations op te zetten. Ze kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om een lead warmer te maken, door automatisch follow-up e-maila te sturen na een download op je website. Maar, denk niet dat ze alleen dienen voor externe communicatie. Je kunt gebruikers automatisch taken toewijzen, meldingen geven, data punten (properties) met elkaar laten communiceren en nog veel meer!

Hubspot is een cruciaal puzzelstuk van inbound marketing, maar hoe zit het met de rest van de puzzel?
Door het aanschaffen van Hubspot zal je leadgeneratie niet direct vanzelf door het dak gaan. Hubspot is een machine die gevoed moet worden door online marketing, een goed converterende website, relevante content, advertising, SEO, een sterk merkconcept en nog veel meer.
Gelukkig heeft Blue Dragon niet alleen Hubspot specialisten in huis, maar een heel scala aan specialisten op het vlak van online marketing, digital technology en strategie & concept. Wij kunnen je dus niet alleen helpen met de machine in elkaar zetten, maar leveren je ook nog alles om die machine goed te laten lopen.
Waarom in zee gaan met een Hubspot Gold Partner?
Uiteraard is de keuze volledig aan jou om zelf met Hubspot aan de slag te gaan of om met een Hubspot partner in zee te gaan. Toch zitten er veel voordelen aan het samenwerken met een ervaren partner.
Hubspot succesvol implementeren is een complex proces. Het zal een leidend systeem worden in heel je bedrijfsvoering, waardoor diverse mensen (met diverse rollen) er samen in moeten werken. Wanneer je het implementeren van Hubspot als bijtaakje ziet, zal het waarschijnlijk een drama worden.
Een Hubspot partner heeft uiteraard de nodige ervaring met het implementeren van Hubspot. Hierdoor wordt de kans op een succesvol en prestatiegericht resultaat aanzienlijk groter.