Instagram update: alles over de nieuwe 4:5 feed lay-out 

Instagram staat op het punt om een verandering door te voeren. De vertrouwde vierkante feed, die jarenlang het gezicht van het platform was, verdwijnt misschien (lees: waarschijnlijk) binnenkort. In plaats daarvan komt een nieuwe, verticale 4:5 lay-out. Momenteel ziet een klein gedeelte van de Instagramgebruikers deze nieuwe feed vormgeving. De update kan ervoor zorgen dat delen van je huidige posts worden afgesneden of minder zichtbaar zijn. In deze blog lees je wat er verandert en hoe je je kunt voorbereiden.

Waarom stapt Instagram over op een 4:5 lay-out? 

Instagram richt zich steeds meer op beeldvullende content, zoals Reels, omdat dit de aandacht van de gebruikers vasthoudt. Het creëren van visueel aantrekkelijke content wordt gestimuleerd en de nieuwe 4:5 lay-out sluit aan bij deze trend. Door de feed met dit formaat vorm te geven, wordt het maken van verticaal georiënteerde content beloond en komen bijvoorbeeld je Reels ook veel beter tot hun recht op je account feed. 

Wat betekent de 4:5 feed voor jouw account?

De overgang naar een account feed in 4:5 formaat kan ervoor zorgen dat je huidige vierkante posts lelijk worden afgesneden. Belangrijke delen van je visuals zijn niet meer zichtbaar, wat de impact van je boodschap vermindert. Dit is vooral zo wanneer je tekst gebruikt in je posts. 

Ook kan je zorgvuldig ontworpen feed er minder strak uitzien als posts verschuiven of niet meer goed op elkaar aansluiten. De oplossing? Pas je contentstrategie en vormgeving aan, zodat je content er goed uit blijft zien, onafhankelijk van het formaat. 

Het verschil tussen de vierkante feed lay-out en de nieuwe portret lay-out

Je vormgeving aanpassen voor een 4:5 feed

Om je content klaar te maken voor de nieuwe lay-out, raden we aan om je posts in het 4:5 formaat (1080x1350 pixels) te ontwerpen. Dit zorgt ervoor dat je visuals goed passen in de nieuwe feed. 

Omdat deze update nog niet bij alle gebruikers is doorgevoerd, is het slim om belangrijke tekst en visuele elementen binnen de 1:1 ratio (vierkant) te houden. Zo zorg je ervoor dat je content niet verspringt in de nieuwe lay-out, maar ook nog netjes wordt weergegeven in de huidige vierkante feed. 

Blijf zichtbaar en relevant met de nieuwe lay-out 

Of het een A/B test is of geleidelijk wordt doorgevoerd, weten we niet zeker. Wij gaan uit van het laatste, gezien de verschuiving naar verticale content die de laatste jaren plaatsvindt. De nieuwe lay-out heeft ook wel wat weg van die van TikTok. Toeval of bewust? 

Heb je hulp nodig bij het aanpassen van je social media vormgeving of heb je vragen over deze update? We helpen je graag!

Get in touch

LET’S MEET.

Gewoon eens babbelen over jouw vraagstuk of nieuwsgierig wat wij kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen één werkdag terug voor het maken van een vrijblijvende kennismaking.