Instagram heeft een belangrijke wijziging doorgevoerd. De vertrouwde vierkante feed van Instagram maakt plaats voor een nieuwe, verticale 4:5 lay-out. Dit is nu zichtbaar voor (bijna) alle Instagram-gebruikers. Een aantal maanden geleden zijn ze gestart met testen door een klein gedeelte van de Instagram-gebruikers deze nieuwe feed vormgeving te tonen. De update zorgt ervoor dat delen van je huidige vierkante posts worden afgesneden of minder zichtbaar zijn. In deze blog lees je wat er verandert en hoe je je kunt voorbereiden.
Waarom stapt Instagram over op een 4:5 lay-out?
Instagram richt zich steeds meer op beeldvullende content, zoals Reels, omdat dit de aandacht van de gebruikers vasthoudt. Het creëren van visueel aantrekkelijke content wordt gestimuleerd en de nieuwe 4:5 lay-out sluit aan bij deze trend. Door de feed met dit formaat vorm te geven, wordt het maken van verticaal georiënteerde content beloond en komen bijvoorbeeld je Reels ook veel beter tot hun recht op je account feed.
De overgang naar een account feed in 4:5 formaat zorgt ervoor dat je huidige vierkante posts lelijk worden afgesneden. Belangrijke delen van je visuals zijn niet meer zichtbaar, wat de impact van je boodschap vermindert. Dit is vooral zo wanneer je tekst gebruikt in je posts.
Ook ziet je zorgvuldig ontworpen feed er minder strak uit met posts die verschuiven of niet meer goed op elkaar aansluiten. De oplossing? Pas je contentstrategie en vormgeving aan, zodat je content er goed uit blijft zien, onafhankelijk van het formaat.
Om je content te optimaliseren voor de nieuwe lay-out, raden we aan om je posts in het 4:5 formaat (1080x1350 pixels) te ontwerpen. Dit zorgt ervoor dat je visuals goed passen in de nieuwe feed.
De update is breed uitgerold, en voor (bijna) iedereen zichtbaar. Daarom is het slim om belangrijke tekst en visuele elementen binnen de 1:1 ratio (vierkant) te houden. Zo zorg je ervoor dat je content niet verspringt in de nieuwe lay-out, maar ook nog netjes wordt weergegeven in de vierkante feed.
De nieuwe Instagram feed lay-out laat duidelijk de verschuiving zien naar verticale content. Het laat de groeiende voorkeur van gebruikers voor beeldvullende content zien. Ook video’s in dit formaat voeren al langer de boventoon. Dit kwam in versnelling met de komst van TikTok een aantal jaren geleden. Daarna volgde Instagram met Reels en inmiddels krijgen beeldvullende video’s zelfs op LinkedIn een prominent plekje.
Heb je hulp nodig bij het aanpassen van je social media vormgeving of heb je vragen over deze update? We helpen je graag!
Gewoon eens babbelen over jouw vraagstuk of nieuwsgierig wat wij kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen één werkdag terug voor het maken van een vrijblijvende kennismaking.