Hoe maak je een succesvolle contentstrategie in 7 stappen?

Een sterke contentstrategie is onmisbaar. Het helpt je om doelgericht te werken, je merk te versterken en je doelgroep aan je te binden. Wist je dat bedrijven met een klantgerichte contentstrategie hun omzet met 10% of meer verhogen?

Wij leggen uit wat een contentstrategie is en waarom contentmarketing onmisbaar is. Ook geven we je 7 stappen voor het opstellen van een succesvolle contentstrategie.

Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie is een plan voor het creëren, publiceren en beheren van waardevolle content. Dit omvat alles van blogs en social media posts tot nieuwsbrieven, video’s en whitepapers. 

Getty Images 1207537604

 

Waarom is contentmarketing belangrijk?

Met contentmarketing speel je in op de (informatie)behoeften van je doelgroepen in de verschillende fases van de customer journey. Bovendien versterkt het de positie en lading van je merk. Contentmarketing is daarom onmisbaar, als je het ons vraagt. Enkele voordelen:

  • Betere naamsbekendheid: sterke, relevante content zorgt ervoor dat je merk top of mind blijft.
  • Hoger vertrouwen: consistente, relevante content wekt vertrouwen.
  • Effectiviteit: waardevolle content blijft langer effectief dan vluchtige advertenties
  • Betere vindbaarheid: relevante content scoort hoger in zoekresultaten.
  • Klantbinding: informerende, inspirerende content versterkt de relatie met je klanten.
  • Leads en conversie: overtuigende content zorgt voor merkvoorkeur waardoor doelgroepen sneller voor je kiezen.

 

Stappenplan voor het maken van een contentstrategie

  1. Doelstellingen beschrijven
  2. Doelgroep beschrijven
  3. Contentpijlers en contentvormen bepalen
  4. Visuele en tekstuele branding
  5. Contentcreatieproces
  6. Publicatie en promotie
  7. Evaluatie en bijsturing


Het stappenplan

1. Doelstellingen beschrijven

Eerst bepaal je natuurlijk wat je wilt bereiken met contentmarketing. Meer naamsbekendheid? Meer betrokkenheid? Hogere conversie? Stel meetbare en concrete doelen die passen bij elke fase van de customer journey.

2. Doelgroep beschrijven

Identificeer je doelgroepen en maak persona’s. Doorgrond hun informatiebehoeften in elke fase van de klantreis. Zo creëer je straks content die aansluit bij hun zoekgedrag op elk moment.

3. Contentpijlers en contentvormen bepalen

Denk na over hoofdthema's en categorieën voor je content. Gebruik zoekwoordonderzoek en digital listening om relevante onderwerpen te vinden. Bepaal welke contentvormen je gaat gebruiken en waar je deze wilt plaatsen. Voorbeelden zijn blogs, video's, social media posts, infographics en podcasts.

4. Consistente branding

Branding is belangrijk, zowel visueel als tekstueel. Houd rekening met omslagfoto’s, profielfoto’s en content templates. Maar ook hóe je communiceert. Creëer hiervoor een schrijfwijzer of tone of voice guide.

5. Contentcreatieproces

Beschrijf de stappen in het contentcreatieproces. Start met een kick-off, briefing en zoekwoordonderzoek, gevolgd door creatie van content, controle en publicatie. Zorg dat iedereen op de hoogte is van hun verantwoordelijkheden om een soepel proces te garanderen.

6. Publicatie en promotie

Planning is alles. Publiceer je content dan ook op momenten waarop je doelgroep actief is. Wil je extra zichtbaarheid? Promoot je content dan via sociale media, nieuwsbrieven en andere relevante kanalen. Hierdoor bereik je een zo groot mogelijk publiek.

7. Evaluatie en bijsturing

Meet regelmatig de prestaties van je content en evalueer het succes van je strategie. Zijn de resultaten niet zoals gehoopt? Pas je aanpak dan aan op basis van deze resultaten. Zo zorg je voor continue verbetering.

 

2 J3 A1245

 

Wrap-up voor een succesvolle contentstrategie

Met een doordachte contentstrategie behaal je dus tastbaar resultaat. Het stappenplan kan je hierbij helpen. Advies of support nodig? Laat onze experts je helpen om jouw doelen te bereiken.

Get in touch

Other cases

LET’S MEET.

Gewoon eens babbelen over jouw vraagstuk of nieuwsgierig wat wij kunnen betekenen voor jouw bedrijf? Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen één werkdag terug voor het maken van een vrijblijvende kennismaking.